Kampania edukacyjna „RADA na RAKA” PROSTATY
Szanowni Państwo,
od maja 2016 r. Stowarzyszanie „Gladiator” rozpoczyna Ogólnopolską Kampanię Edukacyjną „Rada na Raka”. Kampania ma na celu edukację na temat życia z nowotworem gruczołu krokowego w oparciu o trzy najważniejsze dla pacjenta filary – medyczny, psychologiczny i finansowy. Poprzez działania prowadzone w ramach kampanii będziemy doradzać chorym, ich rodzinom oraz bliskim m.in.:
• jak żyć z rakiem prostaty i skutecznie go leczyć,
• jak oswoić chorobę od strony psychologicznej, aby nie stracić poczucia wartości i być aktywnym
partnerem lekarza prowadzącego,
• jak poradzić sobie z bardziej przyziemną stroną choroby onkologicznej, czyli finansami – jak założyć subkonto w organizacji pozarządowej, jak pozyskiwać środki pieniężne i na co można
je przeznaczać.
W ramach kampanii został wydany poradnik dla pacjentów (RadanaRaka_Poradnik_14052016_LR), w którym szerzej omówione są powyższe zagadnienia – do ściągnięcia w postaci PDF z naszej strony. Planujemy także przygotowanie filmu edukacyjnego oraz przeprowadzenie warsztatów dla pacjentów z rakiem prostaty i ich rodzin w wybranych miastach Polski. Najbliższe dwa odbędą się 7 czerwca br. w Warszawie oraz 28 czerwca br. w Kielcach. Nieodzownym elementem kampanii edukacyjnej dla pacjentów i ich bliskich będzie zaangażowanie mediów, dzięki którym możliwa będzie szersza edukacja.
Patroni i partnerzy kampanii
Konsultantem medycznym programu „Rada na Raka” jest dr Roman Sosnowski z Kliniki Nowotworów Układu Moczowego Centrum Onkologii, natomiast edukacją psychologiczną zajęła się dr Mariola Kosowicz z Zakładu Psychoonkologii w Centrum Onkologii. Naszym partnerem jest Program Edukacji Onkologicznej, realizowany przez Fundację „Tam i z powrotem” oraz Fundacja Onkologiczna „Alivia”, odpowiedzialna za edukację w aspekcie finansowym choroby. Patronat nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Urologiczne. Nasze działania wspiera także Polskie Towarzystwo Onkologiczne. Środki na realizację kampanii pozyskaliśmy dzięki grantowi edukacyjnemu firmy Bayer.
Chorzy chcą wiedzieć, jak zdobywać środki na leczenie – wyniki badania TNS OBOP
W ramach prowadzonej kampanii zleciliśmy instytutowi badawczemu TNS OBOP realizację badania na temat raka prostaty. Zapytaliśmy ich m.in. o to, czy pacjenci onkologiczni powinni być informowani przez lekarza o wszystkich dostępnych na rynku terapiach nawet wtedy, gdy nie są one refundowane. Ponad 83 proc. ankietowanych odpowiedziało twierdząco na to pytanie. Polacy są zdecydowani, aby walczyć o dostęp do skutecznych terapii i szukać środków na leczenie. 72% respondentów zadeklarowało, że podjęłoby się szukania możliwości samodzielnego sfinansowania leczenia nowotworu, jednak ponad połowa z nich nie wie, jak należy to robić. Stąd trzeci filar naszej kampanii – finansowy, poświęcony edukacji w tym obszarze.
Pacjent wyedukowany jest lepszym partnerem lekarza w procesie leczenia. Niezwykle ważną rolę odgrywają też osoby bliskie – żony, córki, synowie, dorastające lub dorosłe wnuki. To właśnie bliscy mają energię na to, by szukać informacji, dopytywać, organizować akcje zbierania środków na rzecz swoich chorujących mężów, ojców, dziadków.
Nie jesteście sami – jesteśmy my – Gladiatorzy i jak zawsze służymy radą i pomocą.